Flytting av virksomhet – eller flytting av kultur?
- Tore Martinsen
- 5. mai
- 1 min lesing
Oppdatert: 21. mai
Når en bedrift skal flytte til nye lokaler, tenker mange først og fremst på det praktiske: hvor stort det skal være, hva det koster, og når det må skje. Men et spørsmål mange glemmer – og som kanskje er det viktigste av alle – er: Flytter vi bare virksomheten, eller flytter vi også kulturen?

For i mange selskaper sitter det tiår med historie i veggene. Bilder av jubeløyeblikk – da man vant en kontrakt, fullførte et viktig prosjekt, eller da grunnleggeren gikk av med pensjon – er mer enn pynt. De er kultur. Et uttrykk for hvem vi er og hva vi har vært.
Men kultur er ikke bare fortid – det er også fremtid. Hvilken konfigurasjon ønsker vi i det nye kontoret? Samarbeid, konsentrasjon, kreativitet eller effektivitet? Ønsker vi å signalisere økonomisk fornuft, kvalitet og seriøsitet – eller kanskje innovasjon og åpenhet? Kommer kunder til å besøke våre lokaler, hvilket inntrykk skal vi gi?
Utforming av lokalene sier noe om hva slags selskap vi er – og hva vi ønsker å bli. Det er derfor viktig at slike vurderinger skjer tidlig i prosessen, lenge før vi diskuterer farger på minikjøkkenet eller hvorvidt vi skal kjøpe nye eller brukte møbler.
Et kontor er ikke bare et sted å jobbe – det er en del av vår identitet. Å flytte virksomheten uten å tenke på kulturen, er som å bytte hjemmebane uten å tenke på spillere eller supportere.
Comments